23 : Tienen - Sint-Truiden - Tongeren

 

 

 

 

Ligne 23 Tienen - Sint-Truiden - Tongeren : Cette voie ferrée fut mise en service par l'Etat le 27 mai 1878 entre Tienen et Sint-Truiden et le 10 septembre 1879 entre Sint-Truiden et Tongeren. Ligne à desserte locale constituant un raccourci vers Aachen en continuant sur la ligne 24 par rapport à l'axe Bruxelles - Liège, le transport de voyageurs fut assez modéré sur cet axe. Les trains de voyageurs furent supprimés le 29 septembre 1957 sur tout l'axe, et le transport de marchandises fut supprimé en 1958 entre Drieslinter et Sint-Truiden en 1958, entre Hoepertingen et Borgloon en 1964, entre Grimde et Drieslinter en 1967, entre Borgloon et Tongeren et entre Ordingen et Hoepertingen en 1968, entre Melveren et Hoepertingen en 1970, entre Sint-Truiden et Melveren en 1980 et entre Tienen et Grimde en 1988. La voie fut démontée entre 1968 et 1981 entre Drieslinter et Tongeren et en 1997 pour l'ultime section depuis Tienen, pour laisser sa place progressivement à une piste cyclable sur quasi toute sa longueur.

Lijn 23 Tienen - Sint-Truiden - Tongeren : Deze spoorweg werd door de Staat tussen Tienen en Sint-Truiden op 27 mei 1878 in dienst gesteld, en op 10 september 1879 tussen Sint-Truiden en Tongeren. Deze lijn met een lokale bediening vormde met de verlenging over de lijn 24 een kortere weg naar Aachen dan de as Brussel - Luik, en het reizigersvervoer was heel matig op deze as. Reizigerstreinen worden op 29 september 1957 op de hele lijn afgeschaft, en het goederenvervoer werd opgeheven in 1958 tussen Drieslinter en Sint-Truiden, in 1964 tussen Hoepertingen en Borgloon, in 1967 tussen Grimde en Drieslinter, in 1968 tussen Borgloon en Tongeren en tussen Ordingen en Hoepertingen, in 1970 tussen Melveren en Hoepertingen, in 1980 tussen Sint-Truiden en Melveren en in 1988 tussen Tienen en Grimde. Het spoor werd opgebroken tussen 1968 en 1981 tussen Drieslinter en Tongeren en in 1997 op het laatste stuk vanaf Tienen, om de weg gedeeltelijk klaar te maken voor een fietspad op bijna het heel oude as.

 

 

Point de départ / Startpunt : Tienen

 

La gare de Tienen, point de départ de notre ligne.

Tienen Station, startpunt van onze lijn..

 

A Tienen, la ligne est intégralement convertie. Seul problème, elle se débranchait après le pont au-dessus de la N29 qui, lui, n'est pas praticable pour les promeneurs. Il faut donc traverser la grand route à niveau avant de suivre des indications 'IJzerenweg' qui nous envoient sur la bonne route (Torsinweg). La déclivité est forte pour monter au niveau de la voie ferrée.

Aan Tienen is de lijn volledig omgevormd. Het enige probleem bestaat uit de vertakking van onze lijn na de brug boven de N29, en deze brug is zeker niet bewandelbaar. Dus moet men eerst de grote baan oversteken voor men indicaties "IJzerenweg" kan volgen en zo vindt men de juiste weg (Torsinweg). Na een sterke helling komt men weer langs de spoorweg.

"Yzerenweg", --> chemin du fer... on est sur la bonne route ;)

"Yzerenweg" ... leuk om een spoorweg te noemen, we zijn op de juiste weg  ;)

 

Après la Torsinweg et une montée à 9%, on retrouve la voie ferrée

Na de Torsinweg en een 9-procentige helling vindt men de spoorweg weer.

 

Notre ancienne ligne se détache et suit un itinéraire rectiligne le long du zoning industriel de Tienen. La gare de Grimde apparait après quelques minutes.

Onze oude spoorlijn vertakte zich en zo volgt men rechtdoor een weg langs het industriële gebied van Tienen. Men vindt na enkele minuten het stationgebouw van Grimde.

Grimde

 

La gare de Grimde se situait à proximité de la sucrerie de Tienen. C'est pourquoi le transport de marchandises a duré encore assez longtemps jusque là. Après avoir traversé la N3, on longe la sucrerie, et on devine l'imposante emprise qu'avaient les voies de marchandises dans le temps à cet endroit. L'ancienne ligne restait en bordure et continuait tout droit. Notre parcours s'écarte quelque peu du tracé de l'ancienne ligne le temps de contourner tout ce site et quelques parcelles privées.

Het station van Grimde lag naast de suikerfabriek van Tienen. Daarom heeft het goederenvervoer tot hier nog lang geduurd. Nadat men de N3 overgestoken heeft gaat men langs de suikerfabriek. Hier raadt men hoe groot was het grondgebied van de goederensporen in het verleden. Onze weg volgt hier niet volledig het oude tracé om de hele site en enkele privéterreinen te omtrekken.

Le site ferroviaire de la sucrerie de Tienen

Hier lagen de goederensporen voor de bediening van de suikerfabriek van Tienen.

Retour sur l'ancienne ligne après avoir contourné une section non convertie

Terug op de oude lijn na de omtrekking van een niet omgevormde sectie

 

Le parcours se déroule paisiblement dans la campagne du Hageland, sur une légère montée. On arrive tranquillement à l'ancienne gare d'Oplinter, de plus en plus derrière la végétation

Zo gaat men verder stil op deze rit in het hagelandse platteland, op een zwakke helling. Men komt zo rustig aan tot het oude station van Oplinter, die zich steeds meer achter de vegetatie bevindt.

Paysages du Hageland

Hagelandse landschappen

Oplinter

Après Oplinter, toujours tout droit, nous arrivons à Neerlinter. Sur le bâtiment séparé de la voie par une clôture et des sapins, on peut encore y déchiffrer le nom de la gare.

Na Oplinter komt men, steeds rechtdoor, tot Neerlinter. Op het gebouw achter een omheining en dennen kan men nog de naam van het station ontcijferen.

 

Entre Oplinter et Neerlinter ce charmant petit pont. Le chemin a déjà bien été retravaillé depuis le démontage de la ligne

Tussen Oplinter en Neerlinter ligt dit prachtige brugje. Op de weg wordt het al veel gewerkt sinds dat de lijn afgebroken werd.

 

Neerlinter. Le bâtiment est là derrière

Neerlinter. Het gebouw bevindt zich hier achter

Et le chemin se poursuit. Le village suivant est Drieslinter. A Drieslinter, nous longeons un moment une 'stationsbaan'. Pas de trace de bâtiment de gare, si ce n'est un peu plus loin, où vu la petitesse du bâtiment, on doute que c'était une gare.

En men gaat verder. Volgend dorp is Drieslinter. Aan Drieslinter gaat men een tijdje langs een 'stationsbaan'. Geen spoor van een oud stationsgebouw is hier te vinden, maar een beetje verder ligt wel een zo klein gebouwtje dat het moeilijk te geloven is dat het vroeger het stationsgebouw van Drieslinter was.

Drieslinter Stationsbaan

Drieslinter. Gare ou cabine ? Le bâtiment semble minuscule pour être l'ancienne gare...

Drieslinter. Station of wachthuisje? Het gebouw schijnt te klein om een oud station te kunnen zijn...

A Drieslinter se séparaient aussi les lignes vers Diest et vers Tongeren. La ligne vers Diest (22) sera développée ultérieurement. Nous continuons vers Zoutleeuw et la ligne 23.

Aan Drieslinter lag de vertakking tussen de lijn naar Diest en de lijn naar Tongeren. De lijn naar Diest (22) zal later uiteengezet worden. We gaan verder naar Zoutleeuw langs de lijn 23.

Drieslinter. Bifurcation des lignes 22 et 23 : tout droit, Diest, à droite Sint-Truiden

Drieslinter. Vertakking tussen de lijnen 22 en 23 : rechtdoor komt men tot Diest, naar rechts tot Sint-Truiden.

 

Le parcours devient plus sinueux, mais dans l'ensemble les décors restent identiques. Quelques kilomètres sont à couvrir avant d'arriver à Zoutleeuw où on ne trouve plus de gare, mais un rond-point... Mais rassurez-vous, il y a encore quelques traces ferroviaires ;)

De rit wordt steeds bochtiger maar algemeen blijven de landschappen dezelfde. Na enkele kilometer komt men op de site van het oude station van Zoutleeuw, waar het gebouw verdwenen is. Een rotonde bevindt zich hier aan het kruispunt... Blijf maar rustig, spoorwegoverblijfselen zijn er nog ;)

 

Un peu inattendu sur le chemin, cette chapelle à une intersection entre Drieslinter et Zoutleeuw

Een beetje onverwacht langs de weg : deze kapel vindt men aan een kruising tussen Drieslinter en Zoutleeuw.

A Zoutleeuw, une borne kilométrique reconvertie en borne directionnelle. 12 kilomètres ont déjà été accomplis depuis Tienen.

Aan Zoutleeuw vindt men een kilometerpaal die vandaag een andere functie heeft. Zo weet men dat we ons 12 kilometer ver van Tienen bevinden.

 

Zoutleeuw. Le rond-point sur l'ancienne place de la gare

Zoutleeuw. Een rotonde op het oude stationsplein.

 

A Zoutleeuw, une ancienne borne kilométrique nous annonce maintenant qu'il reste 39 kilomètres jusque Tongeren. On poursuit donc le chemin sur l'ancienne ligne et dans la campagne du Hageland. D'anciens bâtiments font penser au passé de ce chemin, sur lequel on ne peut aller jusqu'au bout. La gare de Wilderen étant devenue un restaurant à thème très ferroviaire et leur terrasse s'est établie sur l'ancien site de la ligne.

Aan Zoutleeuw volgt men een oude kilometerpaal die ons vandaag de 39 geblijvende kilometer tot Tongeren aankondigt. Zo gaat men verder op de oude spoorweg in het hagelandse platteland. Oude gebouwen vindt men nog langs de lijn, die ons aan het spoorwegverleden laten denken. Maar op deze weg kan men niet tot het einde gaan. Het oude station van Wilderen is vandaag een restaurant geworden, die een grote spoorwegsfeer heeft en hun terras bevindt zich op de site van de oude spoorweg.

Une ancienne cabine à Wilderen magnifiquement restaurée.

Een vormalige wachthuisje te Wilderen die prachtig gerestaureerd wordt

 

Vues générales du site de l'ancienne gare de Wilderen

Algemene zichten van de site van het oude station van Wilderen

Au delà de cette gare, le chemin s'arrête. Il faut rejoindre Sint-Truiden par ses propres moyens.

Verder van dit station is er geen weg meer, dus moet men anders Sint-Truiden bereiken.

 

La section Sint-Truiden - Tongeren sera développée ultérieurement

De sectie Sint-Truiden - Tongeren zal later uiteengezet worden.

 

Encore une belle ligne dans une superbe région de parcourue, à la suivante ? Cliquez sur le lien ci-dessous ;)

Nog een keer hebben we een mooie lijn in een prachtig gebied gevolgd. Kan je niet wachten tot de volgende? Er zijn nog veel wegen hier te ontdekken met een click op de link hier beneden ;)

 

retour au menu chemins du rail / terug aan menu Spoorweg